Jullie gaan trouwen! Gefeliciteerd! Nu zijn jullie natuurlijk op zoek naar een trouwlocatie, alle regeltjes en kosten die er bij komen kijken, de verschillende mogelijkheden en wat gaat het allemaal kosten? Hieronder vind je alle informatie die je nodig bent voor het trouwen in de gemeente Horst aan de Maas. Succes!
We beginnen met een officiëel onderdeel van de voorbereiding op de trouwdag... het aanmelden van jullie voorgenomen trouwplannen. Dit kan vanaf 1 jaar voor de trouwdatum tot uiterlijk 2 weken er voor. Dit kan online op de website van de gemeente. Hiervoor moet je de DigiD van julie beiden bij de hand hebben. En de naam van de trouwlocatie als die al bekend is.
De gemeente Horst aan de Maas heeft een aantal officiële trouwlocaties aangewezen. Hiervoor hoeft geen vergunning of toestemming worden aangevraagd. Naast deze officiële trouwlocaties mag je ook zelf een willekeurige locatie kiezen als jullie trouwlocatie. Hiervoor moet je echter wel een vergunning bij de gemeente aanvragen waardoor deze als trouwlocatie voor 1 dag wordt aangewezen. Dit kan een horecabedrijf zijn of een openbare gelegenheid. En zo mag je ook de trouwdag vieren in een kasteel in Limburg. Maar ook gewoon een buitenlocatie of zelfs jullie eigen huis. Zolang deze locatie maar aan een aantal voorwaarden voldoet.
Aan de gemeente Horst aan de Maas zijn een aantal Buitengewoon Ambtenaren van de Burgerlijke Stand verbonden. Trouwambtenaren in dienst van de gemeente dus. Als jullie kiezen voor één van deze trouwambtenaren, dan neemt deze circa 4 tot 8 weken voor de trouwdatum contact met jullie op. Hierbij kun je alle vragen en wensen bespreken en zal de trouwambtenaar van de gemeente aan jullie de nodige informatie vragen die hij of zij nodig is voor de trouwceremonie.
Naast de trouwambtenaren van de gemeente is het ook toegestaan om een zelfstandige trouwambtenaar te kiezen voor de huwelijksvoltrekking. Als je een zelfstandig BABS (Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand) hebt gekozen dan moet je dat online melden bij de gemeente. Bekijk hier het aanbod van zelfstandige trouwambtenaren.
In principe mag je willekeurig iedereen als "trouwambtenaar voor 1 dag" door de gemeente laten aanstellen. Dit mag een familielid zijn of een goede vriend of vriendin, een BNer, etc. Dit moet je dan melden bij de gemeente Horst aan de Maas. Die zal dan alle instructies e.d. doorgeven aan het bruidspaar en aan de trouwambtenaar voor 1 dag. Als je kiest voor zo'n trouwambtenaar voor 1 dag, dan moet er bij de huwelijksvoltrekking wel een ambtenaar van de gemeente aanwezig zijn om te controleren of de huwelijksvoltrekking wel op een geldige wijze plaats vindt.
Iedere gemeente in Nederland is verplicht om het gratis trouwen aan te bieden aan hun inwoners. 1 van jullie moet dan in deze gemeente woonachtig zijn. Gratis trouwen kan alleen in het gemeentehuis. Het is een zeer korte trouwceremonie met een beperkt aantal aanwezigen. De gemeente Horst aan de Maas kan je hier meer informatie over verstrekken.
Gemeentehuis Horst aan de Maas
Wilhelminaplein 6
5961 ES Horst
Tel: 077 4779777
Website: www.horstaandemaas.nl
E-mail: gemeente@horstaandemaas.nl